fredag 10 december 2010

Hur stoppar man en energitjuv?

Alla har vi väl stött på dem... energitjuvarna. Personer som utan att lyssna efter andras åsikter påstår tvärsäkert än det ena än det andra.
Den här personen är helt uppfylld av sig själv och verkar få en kick av den kraft hon tar från andra. Den som drabbas blir däremot trött, handlingsförlamad och dränerad på energi. Kanske också ledsen utan att riktigt förstå varför.

I min grupp har vi en äkta energitjuv. Hon pratar oavbrutet om sig och sitt. Jag förstår att hon har det jobbigt hemma, med en synskadad man och tre små barn, men måste hela världen behöva ta del av det precis hela tiden?

Ledarna av gruppen vill vara "snälla" och låter henne hållas, fast man märker att de också börjar tröttna. Och vad ska man egentligen säga till henne utan att verka oförskämd? Inom sig tänker man, "men så håll nu klaffen nån gång, människa" men det säger man ju så klart inte. Finns det något fint sätt att be henne dämpa sig lite?
Idag hade hon dessutom tagit med kaffebröd, det kändes nästan som en muta.
Vid ett tillfälle beklagade hon sig över sina föräldrar, som hon är tvungen att skjutsa till affären en gång i veckan. "Var glad att du har dina föräldrar, och att du har dem på nära håll" sa jag, och då teg hon i 15 sekuder. Men inte orkar man hålla på och gå emot henne hela tiden, det är ju inte därför vi är där.

Jag gick till gruppen i morse fylld av energi och med positivt sinnelag, men efter tre timmar med den här människan var jag helt slut! Jag var gråtfärdig.

Pratade med en av ledarna efteråt och hon förstod och höll med, men frågan är hur de ska kunna stoppa henne?
Någon som har ett förslag?

ps. Som tur var kunde jag gå hem till en riktig energigivare = Emil!

1 kommentar:

  1. Var ärlig och säg att ni inte orkar lyssna på henne hela tiden och att hon bara talar om sig själv. Har en liknande kollega på jobbet.

    SvaraRadera