tisdag 26 april 2011

ljuva 50-tal

Inspirerad av  Doris lista om 60-talet, har jag gjort en lista om det ljuva 50-talet - mitt årtionde.

*Sveriges befolkning passerar 7-miljonersstrecket.
*Socialdemokraterna styrde landet.

*Den lagstadgade svenska semestern är tre veckor per år!

*Den första offentliga televisonsvisningen i Sverige äger rum i samband med Nobelfesten 1950.
*Humle och Dumle var ett av Sveriges Televisions första barnprogram.
*Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul, visas för första gången i svensk TV.

*Första Domusvaruhus öppnas av KF.

*Mjölk börjar säljas i Tetra Pak istället för flaska.
*Djupfryst apelsinjuice från Florida lanseras i Sverige 52

*Genombrottet för glassen i Sverige sker under den varma sommaren 1955.

*Keso är en nyhet i affärerna, liksom Frost flakes
*Hamburgaren har premiär i Sverige
*Estrella blir först i Sverige med att tillverka chips och popcorn 57

 *Malmö FF vinner Allsvenskan 1951, utan att förlora en enda match.

*Det nya poliovaccinet börjar prövas i Sverige.
*Den nya svenska uppfinningen pacemaker opereras in f f g.

*Rockmusiken tog sina första ackord under 1950-talet. 
Elvis Presley och Tommy Steele var kungar!
*Det första svenska musikradioprogrammet för ungdomar, Spisarparty, börjar sändas.
*Begreppet tonåring lanseras i början på 50-talet.

*Bilden av "den svenska synden" började sprida sig över världen.

*IKEA lanserar monterbara möbler i platta paket.

*Sverige avskaffar aga i folkskolan.
*Sexualundervisningen blir obligatorisk.

*Skogsmulle skapades 

*Sveriges första kvinnliga poliser börjar tjänstgöra i Stockholm.
*Den svenska motboken avskaffas efter 40 år.

*Svenska folket röstar i en folkomröstning nej till högertrafik.

och så här fina bilar körde folk runt i

 *Disneyland öppnar i Anaheim, Kalifornien.
*Barbiedockan presenteras i USA.

 och mycket mycket mer....

5 kommentarer:

  1. Det var roligt att läsa din 50-tals-lista, inte hade jag en aning om att Keso och Skogsmulle var så gammalt och Chips också !
    Humle och Dumle kommer jag ju ihåg, de var roliga ;-).
    Sköt om dig !
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig minneskavalkad. Jga älskar fortfarande prickigt och idag köpte jag en klubbkavaj. Allt går igen.
    Kram och trevlig valborg.

    SvaraRadera
  3. DET var en mysig blogg Carina. Å vad väl jag minns Humle å Dumle och mycket av det andra också.
    Ha en riktigt go helg nu vännen.
    Kram Tina

    SvaraRadera
  4. Så kul att läsa vad som hände då...jag kom till världen de allra sista året på 50-talet, så ja jag minns ju inget därifrån precis!!

    Kramiz Anki

    SvaraRadera
  5. Kult med 50 talet!Ja Skaru ha en Tommy eller Elvis kommer jag ihåg!För min del Elvis!Forever!

    SvaraRadera