måndag 11 april 2011

Jag fick en idé!

Förr gjorde friska pojkar, och en del flickor, allmän värnplikt. Där fick de lära sig att ta ihjäl fienden (förskönat, försvara sig mot angripare).

Nu är detta avskaffat, och det kan man tycka vad man vill om.

SÅ, för att göra en samhällsinsats och rädda liv, tycker jag att man borde införa allmän BLODGIVARPLIKT.
Sverige lider akut brist på blod, vi får, för dyra pengar, köpa från bl.a Finland.

Många tycker nog att detta bör vara frivilligt, men hur många nekar blod om de själva behöver? De fåtal som gör det av religiösa skäl tex, kan väl få slippa lämna av samma skäl.
Det är ju bara friska, noggrant testade personer som får bli blodgivare - vad har de att frukta?
Formerna för hur detta skulle fungera går säkert lätt att lösa.

Det var min idé - bra eller jättebra?

3 kommentarer:

  1. Jag tycker det var en mkt bra idé… förr var jag blodgivare men fick sluta då jag var tvungen att äta medicin som inte passade in.
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Tycker också din idè är bra. Finns ju många som är friska och kan lämna blod. Jag har gärna gjort det om jag fått lov.
    Kram Tina

    SvaraRadera
  3. Jättebra idé, gå vidare med den !

    SvaraRadera