fredag 1 juli 2011

Hemma

Jaha då var man i Skåne igen, efter drygt en vecka i Småland, närmare bestämt i Eksjö, där min ömma moder bor.

Början gick i moll och finalen i dur - beträffande vädret alltså. Midsommarhelgen mest regnade bort, men sedan blev det bara bättre och bättre = soligare och varmare. Det är så vackert i Eksjö, en riktig idyll. Och tänk att kunna gå genom stan och på vägen plocka 7 sorters vilda blommor! Det gjorde jag på midsommarafton, för att lägga under huvudkudden.
Men sedan glömde jag dem på bordet så det blev ingen dröm om någon tillkommande - så jag får väl vara singel ett tag till då.
Fast, som jag sa till min mor, jag vill hellre ha en bil än en karl! "Va? En bil med en karl i?" Nej nej nej! En egen (tom) bil!!

Hemresan blev lite av ett äventyr. Hade i god tid bokat och köpt biljett till tåget. Skulle resa redan kl 8 på morgonen för jag hade en tid att passa i Lund kl 13.
Döm av min förvåning och förfäran, när jag kommer till Nässjö och tåget är inställt - och ersatt med buss! Dessutom skulle bussen inte köra inom Hässleholm, där jag tänkt byta tåg, utan först skulle den till Alvesta och sedan direkt till Malmö!
Okej, jag kan byta Malmö istället, tänkte jag. När beräknas vi vara i där då? Kl 13! Så jag missade naturligtvis mitt möte. Plus att jag hade jäkligt ont i kroppen av att ha suttit still i nära 5 timmar. Förbaskade SJ!!!

När jag satt där på bussen och hade som värst ont i ryggen tänkte jag att jag är för snäll. Jag skulle ha krävt taxi för att hinna till mitt (superduper viktiga) möte - eller åtminstone att få bli avsläppt i Hässleholm, dit min biljett var ställd.
Men nästa gång (för den lär komma).... då ska jag morska upp mig!

Eller till nästa midsommar plocka 7 nya blommor, lägga dem under kudden denna gång och drömma om en Volvo... eller en SAAB... eller en Fiat eller... en egen vilken bil som helst!

2 kommentarer:

  1. typiskt SJ… man kan inte lita på tågen verkar det som. Jag förstår att du blev besviken. Ska försöka att trolla fram en NY Volvo till dig…en splitterny som har så mycket bensin i sig som räcker i en evighet:)))
    Sen ska jag trolla fram en massa garner som du kan sticka av precis hur mkt du vill och så trollar jag fram ett par Dajmstrutar också:)))

    Ha det gott min vän KRAM KRAM

    SvaraRadera
  2. Ja du detta var väl typiskt SJ. Man vet aldrig om tåget å bussen går. Önskar så att din önskan gick i uppfyllelse vännen. Nu låter vi CW svinga sitt spö och lever på hoppet. Vi har varit i Småland över helgen. En tur i glasriket blev det också :-) Ha nu en go kommande vecka vännen. Kramar OM

    SvaraRadera