onsdag 27 juli 2011

Hej från Småland

Ja, nu har jag varit hemifrån i 3 veckor och minst en vecka till lär det bli. Så här mycket sammanhängande  tid har jag inte tillbringat med min mor sedan jag bodde hemma på 70-talet. (Och knappt då heller för den delen.)  Tidigare har jag inte stått ut mer än högst en vecka i taget, men nu går det ganska bra. Utan att gå in på detaljer kan jag säga att vi är väldigt olika, min mor och jag, vi är som natt och dag. Och jag har väl irriterat mig mer på henne än hon på mig, trots att jag anser mig vara den toleranta av oss.

(Kerstin i Nässjö)
Igår var vi en sväng till Nässjö, staden där jag tillbringade mina första 10 år (sedan flyttade vi till Malmö). Jag har inte så många minnen därifrån och några igenkännande aha-upplevelser fick jag inte igår heller. Mycket är omändrat och inte alls sig likt, eller så minns jag fel, som min mor brukar hävda. Jag kommer i alla fall ihåg att jag lekte och busade mycket med mina kusiner, Krister och Mikael, som bodde grannar med oss. Men dem har jag knappt sedan dess.

Jag har bestämt mig för att till nästa sommar försöka samla släkten. Mor har 7 syskon och jag en hel drös med kusiner och kusinbarn. Jag har räknat ut att om alla kommer, med sina respektive, blir det närmare 100 personer. De flesta bor här i Småland men de verkar inte ha någon vidare kontakt med varandra, utan att för den skull vara osams, och alla man träffar säger samma sak "vi borde samlas och ses så länge alla är i livet". Så nu känner jag mig manad att ta tag i detta! Nu ska det bli av! Wish me luck!



1 kommentar:

  1. Det tycker jag låter som en toppenidé !! Hoppas bara att det inte blir precis när jag är "hemma" nästa år för jag skulle gärna vilja ha en liten bloggträff då ? Blir troligtvis till midsommar och en vecka framåt.
    På lördag åker vi , JIPPIE !
    Sköt om dig,kram.

    SvaraRadera