lördag 19 februari 2011

Lite lyxig

lätt-som-en-plätt-lagad lördagsluch!


inte så nyttigt kanske, men ack så gott!

När pojkarna var små, och jag lagade plättar och pannkakor i parti och minut, åt jag aldrig av dem själv!
Jag tyckte inte det var gott. Ingen förstod varför - "du gör ju världens godaste pannkakor, morsan". 
Antagligen var det för att jag stod över det och hade matoset i näsan i timmar, det tar ju faktiskt en stund att göra pannkakor till fyra hungriga gossar, det fick räcka med det.

Men NU. Jag kan riktigt längta efter plättar med sylt. 
Jag äter dem på min fars vis; med lingonsylt och ev lite grädde. Farsan brukade röra ut sylten i lite kaffegrädde, så den blev alldeles rosa, det var fint, men inte så gott - tyckte jag .
Men nu älskar jag det. Kan det ha med åldern att göra tro?


3 kommentarer:

  1. Samma här. Har nog med ålder att göra! Gillade inte heller plättar o pannkokor när vi var sex personer i familjen. Hua var alldeles slut när smeten var slut!! Men nu är det gott fast jag gillar jordgudbbsylt till. Min far rörde också ut sylten i grädde, kanske ett sätt att piffa till maten:)
    Hoppas det smakade gott:)
    Kram från Mu

    SvaraRadera
  2. Ser att Ollen är klar å den blev JÄTTEFIN :-)
    Kan tro att sonen blev nöjd med den.
    Plättar med sylt och grädde det är mumma det du. Men jag tar nog gärna ett sött sylt.Precis som Mu Inte lingon. Men smaken är olika å tur är väl det du. Ha en go söndag nu. Kan tro ni har lite kallt nere hos er också. Det har vi i alla fall här uppe. Men en strålande vacker och solig dag är det.
    Kramar OM gör Tina

    SvaraRadera
  3. åh vad sugen jag blev… tror jag måste göra plättar i mrg:)

    SvaraRadera