söndag 30 januari 2011

Söndag


Söndag förmiddag. Solen lyser in genom mitt sovrumsfönster... åh vad härligt det känns. Det blir snart en promenad i det vackra vädret. Kanske kan man ställa sig mot en husvägg och lapa lite sol. Jag behöver det,  längtar efter våren som en tokig. Har med stigande ålder blivit mer och mer "allergisk" mot mörker och kyla.
Nu känns det hoppfullt igen och mitt humör stiger i takt med  kvicksilvret på utetermometern.

 Jag förstår folk som åker till solen så här års, det skulle jag också gjort om jag hade haft möjlighet.
Vad jag däremot inte kan förstå är att de som reser till all inclusive-hotell. Om jag reser utomlands vill jag lära känna landet, dess människor och kultur. Inte vara "instängd" på ett hotellområde, utan kontakt med yttervärlden. Då kan man väl lika gärna åka på spa här i Sverige och sola solarium. Nej, jag tycker det är respektlöst mot landets befolkning. Och speciellt nu i Egypten, dit det är så populärt att resa all inclusive! Folket där är modiga och kämpar med sina liv som insats för demokrati och rättvisa... så sitter svenskar och andra västlänningar på hotell och lever lyxliv och låtsas som ingenting. Det är skamligt tycker jag!!

1 kommentar:

  1. Bra inlägg! Håller med till 100%!
    Hoppas du får en skön solig söndag/Cia

    SvaraRadera